The Impact of Emerging Asia's Demand on the Pacific Alliance Countries

Abstract: This article presents new evidence on the economic links between Asia and Latin America. Estimates from a Bayesian vector autoregression model show that key macroeconomic variables of the Pacific Alliance countries (Mexico, Peru, Chile, and Colombia) have a significant response to shocks on Emerging Asia’s demand. The spillover effects show that Peru is the country that is most vulnerable to income shocks in Emerging Asia. Nevertheless, developed economies’ shocks are still significant when it comes to explain the macroeconomic performances of Colombia, Chile, and especially, Mexico.

Consulte el artículo completo en:

Deep Integration: Considering the Heterogeneity of Free Trade Agreements.

Abstract: Regional Trade Agreements have emerged in an environment of stalled multilateral trade negotiations. Although the impact of Regional Trade Agreements on international trade has been well documented, scant attention has been paid to empirical studies exploring their heterogeneity from the point of view of deep integration. We set out to determine whether deeper Regional Trade Agreements promote trade more effectively than less ambitious ones. We generate credible deep integration indicators using two recently available datasets from the World Trade Organization and the World Trade Institute. We then test the effect of depth on trade using a gravity model. We treat additive indicators as factor variables and use multiple correspondence analysis to obtain distilled indicators of deep integration to offer new insights and confirm recent deep integration findings. We find that deeper Regional Trade Agreements increase trade more than shallow agreements do, irrespective of whether the provisions they contain are within or beyond the competence of the World Trade Organization.

Consulte el artículo completo en:

Libro: La Alianza del Pacífico: nuevos retos e implicaciones para Latinoamérica.

CENTRO DE ESTUDIOS SOBRE LA CUENCA DEL PACÍFICO (CECP).

Editores académicos:

José U. Mora Mora, Pontificia Universidad Javeriana Cali, Colombia.
María Isabel Osorio-Caballero, Universidad de Guanajuato, México.

Autores: Antonio Gazol Sánchez, Daniel Arturo Romero León, Mauricio Lascuraín Fernández, Rita Giacalone, Salvador Ruiz Medrano, Luciana Méndez Errico, Alberto José Hurtado Briceño, José U. Mora Mora, Edgar J. Saucedo Acosta, Jesús Díaz Pedroza, María Isabel Osorio-Caballero, William Muñoz Murillo, Edy Lorena Burbano Vallejo, Pedro Pablo Meza Herrera y Lina María Medina Hurtado.

Ciudad y fecha: Santiago de Cali, Abril de 2017.​

ISBN: 978-958-8856-92-6
ISBN (e): 978-958-8856-93-3

Para conocer otras publicaciones visitenos en:

Libro: Las relaciones económicas entre América Latina y Asia. Hacia la construcción de una nueva inserción internacional

CENTRO DE ESTUDIOS SOBRE LA CUENCA DEL PACÍFICO (CECP).

Editores académicos:

Mauricio de Miranda Parrondo, Pontificia Universidad Javeriana Cali, Colombia.
José Tómas Peláez Soto,
Pontificia Universidad Javeriana Cali, Colombia.

Autores: Mauricio de Miranda Parrondo, José Tomás Peláez Soto, Lya Paola Sierra, Pavel Vidal Alejandro, Lina Fernanda Rodríguez, Camilo Pérez Restrepo, Alma Sofía Castro Lara, Leonardo Raffo López, Víctor Alexander Díaz España, Julio Alejandro Casas Pinilla, Óscar Malca G, Juliane Müller

Ciudad y fecha: Santiago de Cali, 2016.​

ISBN: 978-958-8856-66-7
ISBN_e: 978-958-8856-67-4

Para conocer otras publicaciones visitenos en:

Los investigadores Mauricio de Miranda Parrondo, José Peláez Soto y Sebastián Velandia Campos publicaron un artículo de investigación en la revista Journal of Business de Perú titulado "Colombia y la India: Relaciones de Comercio, Inversión y Oportunidades de Intercambio", tal investigación fue financiada por la embajada de la India en Colombia y la Pontificia Universidad Javeriana Cali. Además, fue precedida por la participación en dos eventos de ambito nacional e internacional, estos son:

• Cali, 07 de septiembre: Conversatorio India, una ventana de oportunidades, organizado por la Cámara Colombia India de Comercio e Industria  y NH Hotel Group.
  • Lima, 13 de octubre: II Simposio Internacional sobre relaciones entre América Latina y Asia-Pacífico, organizado por la Cátedra Alianza Asia-Pacífico, formada por la Pontificia Universidad Javeriana Colombia, Universidad Alberto Hurtado de Chile, la Universidad del Pacífico Perú, y la Universidad Iberoamericana de México.